Forum Strzelcy Kaniowscy - Forum Strona Główna

 Pociąg z ochotnikami roku 1920

Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
bolas
kapral podchorąży
kapral podchorąży


Dołączył: 05 Sie 2005
Posty: 11525
Przeczytał: 27 tematów

Pomógł: 24 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: II Rzeczpospolita

PostWysłany: Pią 12:50, 06 Sie 2010    Temat postu: Pociąg z ochotnikami roku 1920

W dniach 12-14 sierpnia członkowie Stowarzyszenia Historycznego "Strzelcy Kaniowscy" wezmą udział w ciekawej inicjatywie w ramach obchodów 90-lecia Bitwy Warszawskiej.


Cytat:
"Pociąg z ochotnikami roku 1920”
Rekonstrukcja historyczna w 90. rocznicę Bitwy Warszawskiej



15 sierpnia 2010 roku mija 90 lat od Bitwy Warszawskiej – jednego z najważniejszych momentów w procesie odzyskiwania przez Polskę niepodległości po roku 1918 i następnie jej obrony. Z tej okazji Miasto stołeczne Warszawa wraz z współorganizatorami projektu: Polskim Stowarzyszeniem Miłośników Kolei (www.psmk.org.pl), PKP Cargo, PKP S.A., PKP PLK S.A., Muzeum Kolejnictwa w Warszawie, miastami: Skierniewice, Piotrków Trybunalski, Kraków oraz grupami rekonstrukcji historycznej: GRH Radosław, PSRH X D.O.K, pragnie przypomnieć jeden z najbardziej przejmujących momentów w historii Polski, kiedy to w obliczu zagrożenia bolszewickiego tysiące Polaków z najodleglejszych zakątków naszego kraju spieszyło do polskiej armii, by bronić Ojczyzny.


Jest sierpień 1920 roku. Armia Czerwona zbliża się do Warszawy. Wojsko Polskie, pod dowództwem marszałka Józefa Piłsudskiego, koncentruje się wokół stolicy, gdyż to na jej przedpolach rozegra się bitwa określana później 18. decydującą bitwą w dziejach świata.

Do Warszawy zjeżdżają także ochotnicy z całej Polski. Do wojska zaciągają się młodzi ludzie – uczniowie, studenci, nauczyciele, lekarze i urzędnicy. Kolej odgrywa ważną rolę w transporcie oddziałów i sprzętu wojskowego na przedpola Warszawy.

Rekonstrukcję tych wydarzeń będzie można oglądać w Warszawie, 13 i 14 sierpnia, podczas obchodów 90. rocznicy bitwy warszawskiej pn.: „Pociąg z ochotnikami roku 1920”.

Inscenizacja nawiązująca do tamtych wydarzeń rozpocznie się w środę, 11 sierpnia, w skansenie taboru i urządzeń kolejowych w Chabówce. Skąd do Krakowa, a następnie do Warszawy i Radzymina wyruszy blisko stuletni parowóz Ol12-7 ciągnący pięć zabytkowych wagonów pasażerskich, jeden towarowy, a od Skierniewic dwie platformy zabezpieczenia wojskowego, na której znajdzie się m.in. samochód pancerny – Ford Tf-c i stanowiska karabinów maszynowych.

Zgodnie z rozkładem w drodze do Warszawy pociąg będzie się zatrzymywać m.in. w Trzebini, Zawierciu, Częstochowie, Piotrkowie Trybunalskim, Koluszkach, Skierniewicach, Żyrardowie i Grodzisku Mazowieckim i Pruszkowie.

Na kolejnych stacjach pociąg będzie zabierać ochotników i pododdziały wojskowe. Wsiadać będą harcerze, sanitariuszki PCK w strojach z epoki, żołnierze w mundurach polskich z 1919 r. i mundurach wojsk wielkopolskich. W Krakowie, Częstochowie, Skierniewicach i innych miastach organizowane będą wystawy i inscenizacje.

Przyjazd na dworzec Warszawa Główna,
odjazd z dworca Warszawa Wileńska

Do Warszawy pociąg dotrze w piątek, 13 sierpnia o godz. 15.15. Następnego dnia, od godz. 9.30 na dziedzińcu i przed bramą Uniwersytetu Warszawskiego odbędzie się inscenizacja zaciągu do polskiej armii nawiązująca do wydarzeń sprzed 90 lat. W ten sposób formowany był m.in. batalion 236. pułku piechoty Armii Ochotniczej, złożony głównie z młodzieży gimnazjalnej i akademickiej. Kapelanem tego batalionu był ksiądz Ignacy Skorupka. Rekruci składać będą przysięgę na sztandar Legii Akademickiej, potem nastąpi wymarsz formacji ochotniczych. Żołnierze przejdą Krakowskim Przedmieściem, ul. Bednarską i Dobrą, a stamtąd trafią na Dworzec Wileński (dawniej Petersburski), by jak przed laty wyjechać na pole bitwy pod Ossowem.

Trasa pociągu z ochotnikami

11 sierpnia
Pociąg jadący z Chabówki dotrze do Krakowa godz. 16.46, by zabrać ze stacji Kraków Główny ochotników i pododdziały wojskowe z Małopolski. Odjazd pociągu o godz. 17.16.

12 sierpnia
Nocny przejazd do Piotrkowa Trybunalskiego. O godz. 12.00 -12.20 oficjalne pożegnanie na dworcu w Piotrkowie ochotników z Kielecczyzny, Lubelszczyzny, woj. łódzkiego.

12 sierpnia
godz.14.45 - planowany przyjazd pociągu na stację w Skierniewicach, opuszczenie pociągu przez ochotników na dworcu i przetoczenie składu na teren parowozowni
godz.15.00 - przemarsz przez miasto do kościoła garnizonowego na wystawę: Bitwa Warszawska 1920 (przejście przez park miejski od ul. Sienkiewicza do Senatorskiej,od Senatorskiej do Pl. Jana Pawła – ulice zabezpieczone przez służby miejskie) ok.godz.15.30 - po drodze powitanie przed ratuszem na rynku przez Prezydenta miasta (mozliwość dołączenia grup harcerzy i strażaków). Podczas odsłonięcia wystawy istnieje możliwość zakupienia książek nt. Ochotników 1920r ze Skierniewic i dziejów 26 dywizji piechoty.
godz.17.30 - powrót do parowozowni
godz.17.40-18.15 - grochówka z kotła na terenie parowozowni
godz.18.15-20.00 - zwiedzanie pociągu retro dla mieszkańców miasta oraz zwiedzanie parowozowni
godz.20.15 - kino letnie na terenie parowozowni (film Polonia Restituta, 2 części, z Zakrzeńskim w roli marszałka Piłsudskiego)

13 sierpnia
godz. 9.00 - żołnierskie śniadanie
godz.11.00 - zbiórka na dworcu chóru, przedstawicieli harcerzy, orkiestry wojskowej.
godz.12.00 - uroczyste pożegnanie pociągu na dworcu
godz.12.35 - planowany odjazd pociagu

13 sierpnia
13.06-13.30 – postój na stacji w Żyrardowie
13.48-14.14 – postój na stacji w Grodzisku Mazowieckim
15.15 – wjazd pociągu z ochotnikami na dworzec Warszawa Główna (Muzeum Kolejnictwa), wyładunek i gorące przywitanie ochotników.
Około godz. 15.45 nawadnianie parowozu wozem bojowym straży pożarnej.

14 sierpnia
09.30 - uroczystości pożegnania formacji ochotniczych z Warszawy, przysięga ochotników – uczniów szkół i studentów wyższych uczelni warszawskich, na dziedzińcu Uniwersytetu Warszawskiego, poświęcenie sztandaru Legii Akademickiej i wymarsz formacji ochotniczych na Dworzec Petersburski (obecnie Warszawa Wileńska), przemarsz Krakowskim Przedmieściem, ul. Bednarską. Z ul. Dobrej transport na ul. Targową. Przejście na dworzec.
11.00 – 11.15 - pożegnanie formacji ochotniczych na dworcu Warszawa Wileńska.
11.15. – odjazd pociągu z ochotnikami roku 1920 do Wołomina.
11.40 – przyjazd na bocznicę towarową stacji Wołomin, wyładunek.

Stuletnia lokomotywa
(na podstawie informacji Stowarzyszenia Miłośników Kolei, Muzeum Kolejnictwa w Warszawie oraz Skansenu Taboru i Urządzeń Kolejowych w Chabówce)

W przeddzień 90. rocznicy bitwy warszawskiej do stolicy na decydując bój, wyrusza zabytkowy pociąg z Chabówki. Pociąg, w którego skład wchodzą historyczne wagony z sprzed wielu lat jest prowadzony przez austriacką lokomotywę Ol12-7, rok budowy 1912, nr fabryczny 3849.

Parowozy serii Ol12 stanowiły zmodernizowaną wersję austriackich parowozów serii 329. Po I wojnie światowej PKP posiadało 106 maszyn tej serii, które obsługiwały pociągi osobowe na liniach kolejowych byłego zaboru austriackiego. Znajdujący się w Chabówce egzemplarz z numerem "7" jest jedynym zachowanym w Polsce parowozem serii Ol12, który w 1993 roku został odbudowany w ZNTK w Pile. Jest obecnie najstarszym normalnotorowym parowozem używanym w ruchu przez PKP.

DANE TECHNICZNE

* średnica cylindrów – 475 mm (475/690 mm przy silnikach sprężonych)
* skok tłoka – 720 mm
* średnica kół napędnych – 1574 mm
* ciśnienie pary w kotle – 15 at
* powierzchnia ogrzewalna kotła – 119,6 m²
* powierzchnia przegrzewcza – 30,0 m²
* powierzchnia rusztu – 3,1 m²
* masa służbowa – 61,2 t
* prędkość konstrukcyjna – 80 km/h
* tender serii – 16 Cl
* pojemność skrzyni na wodę – 16,0 m³
* pojemność skrzyni na węgiel – 6,8 t
* masa służbowa – 39,0 t



Po II wojnie światowej lokomotywy tego typu były jeszcze często wykorzystywane w południowej Polsce do prowadzenia pociągów osobowych, zwłaszcza na liniach o niewielkim ruchu.

Ze względu na stosunkowo dużą średnicę kół napędowych i niedostateczną moc lokomotywa Ol12 nie jest używana na trasie Chabówka – Zakopane z powodu ekstremalnych warunków trakcji (ostre zakręty, duże nachylenia toru).



Parowozem przez Warszawę

Warszawiacy będą mieli możliwość przejazdu pociągiem na trasie Warszawa Zoo – Warszawa Wola w sobotę 14 sierpnia w godzinach popołudniowych.


Dodatkowe informacje:
https://beta.um.warszawa.pl/o-warszawie/1920
http://wiadomosci.onet.pl/2682,2206798,1,wydarzenie_lokalne.html
http://www.skierniewickie.pl/wiadomosci/kultura/Skierniewice_Zawita_historyczny_pociag_z_1920_roku,732.html


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez bolas dnia Pią 12:50, 06 Sie 2010, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
bolas
kapral podchorąży
kapral podchorąży


Dołączył: 05 Sie 2005
Posty: 11525
Przeczytał: 27 tematów

Pomógł: 24 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: II Rzeczpospolita

PostWysłany: Pią 0:39, 27 Sie 2010    Temat postu:

Kilka zdjęć z podróży:


Na peronie



Kaniowscy w komplecie (poza tymi, co w Skierniewicach dobiją Smile )

Odjazd na wojnę













Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Strzelcy Kaniowscy - Forum Strona Główna -> Stowarzyszenie "Strzelcy Kaniowscy" Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
gGreen v1.3 // Theme created by Sopel & Programosy
Regulamin