Forum Strzelcy Kaniowscy - Forum Strona Główna

 Parowóz "Piękna Helena" Pm-36-2 w tarapatach!

Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
bolas
kapral podchorąży
kapral podchorąży


Dołączył: 05 Sie 2005
Posty: 13056
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 27 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: II Rzeczpospolita

PostWysłany: Pon 23:00, 07 Maj 2012    Temat postu: Parowóz "Piękna Helena" Pm-36-2 w tarapatach!

Zdaje się, że "Piękna Helena" jest w tarapatach ...


Warto rozważyć poparcie tej petycji, decyzje zostawiam każdemu we własnym zakresie Smile
[link widoczny dla zalogowanych]


Cytat:
Petycja w sprawie uratowania, utrzymania i pozostawienia jako czynny Parowozu Pm36 2


Do:
Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Bogdana Zdrojewskiego
Marszałka Województwa Mazowieckiego Adama Struzika
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa
Narodowego ul. Krakowskie
Przedmieście 15/17 00-071
Warszawa
URZĄD MARSZAŁKOWSKI
Jagiellońska 26, 03-719 Warszawa
22 42 10 100
[link widoczny dla zalogowanych] , [link widoczny dla zalogowanych]



W związku z planami nie przedłużenia rewizji Parowozu Pm36 2 "Piękna Helena", unieruchomienia i odstawienia go jako
nieczynnego eksponatu muzealnego, zwracam się z petycją o sfinansowanie remontu i przeznaczenie środków na utrzymanie
Parowozu jako czynnego. Unieruchomienie i skierowanie Parowozu do zbiorów Muzeum, spowoduje jego stopniowe
niszczenie i zmarnowanie dziedzictwa kulturowego, myśli technicznej i rezygnację z tego co my Polacy mamy unikalne i
wyjątkowe.
Rezygnację z czegoś, z czego możemy być dumni; z kawałka historii, z żywego pomnika sukcesów Techniki i Sztuki, które
niegdyś odnosiliśmy. Wreszcie rezygnację z czegoś co przyciąga i gromadzi wokół siebie Polaków, pasjonatów, modelarzy,
miłośników kolei, fotografów, ludzi sztuki, jak też wszystkich pozostałych, którzy uczestniczą w wydarzeniach związanych z
przejazdami Pm36 2.


Ufam, że zarówno w budżecie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego jak i w budżecie Ministerstwa
Kultury i Dziedzictwa Narodowego znajdą się środki na potrzebny do przedłużenia rewizji remont i tym samym utrzymanie
jako czynny Parowozu Pm36 2 "Piękna Helena". Parowóz ten powstał w 1936 roku, przetrwał II wojnę światową, do dziś
dzień jest sprawny i wykorzystywany do prowadzenia składów. W dobie dzisiejszej techniki i rozwoju: zbliżający się koniec
rewizji miałby spowodować jego unieruchomienie w związku z brakiem środków na niezbędny remont. Trudno w to
uwierzyć, że Parowóz który przebył tak długą "drogę", w trudnych dla Polski okresach, miałby właśnie teraz z powodu braku
chęci sfinansowania remontu, odejść w niełaskę, i rdzewieć odstawiony na boczny tor.

Proszę o pomoc w ratowaniu żywego pomnika, w ratowaniu dziedzictwa i pamięci.


Co roku Parowóz Pm36 2 przyciąga tłumy pasjonatów, uczestników Parady Parowozów, dni transportu itp. imprez,które
odbywają się cyklicznie, lub okazyjnie. Przyciąga nie tylko Polaków, ale ludzi z całej Europy i z całego świata, którzy chcą
zobaczyć jedyny czynny taki Parowóz, chcą poczuć atmosferę i ducha czasów kolei parowej. Całe rodziny uczestniczą w
imprezach z udziałem Pm36 2, przejazdy pociągiem ciągniętym przez Piękną Heleną są wyjątkowym wydarzeniem; świętem.
Poza aspektem kulturowym, duchowym, a także istotą posiadania przez Polaków unikalnej i wyjątkowej na skalę światową
lokomotywy, istnieje też znaczna korzyść finansowa jaka płynie z utrzymania jako czynnego Parowozu Pm36 2. Tysiące osób
odwiedzają Parowozjadę, Dni transportu i inne tego typu imprezy; przejazdy pociągiem ciągniętym przez Pm36 2 są okazją do
sprzedaży biletów. Sprzedaje się ich nie mało, a często brakuje już miejsc. Pikniki rodzinne, spotkania tematyczne, wszelkiego
rodzaju imprezy z udziałem Pięknej Heleny są okazją do pozyskania środków finansowych - ale tylko wtedy, kiedy Parowóz
będzie jeździł. Zainwestowane, w potrzebny aktualnie remont Parowozu środki, można w niedługim czasie zamienić na
płynące z eksploatacji dochody.
Pragnę przypomnieć, że w 1995 roku kiedy Parowóz był remontowany, na ten cel składało się wielu z nas, którym los tego i
podobnych żywych pomników historii i dziedzictwa Polaków nie jest obojętny.
Ufam, że osobom bezpośrednio odpowiedzialnym za Kulturę i Dziedzictwo Narodowe; te same wartości, którym hołduję ja i
niżej podpisani, są równie bliskie.
Proszę i apeluję do Władz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a także do Władz Urzędu Marszałkowskiego
Województwa Mazowieckiego o wygospodarowanie i przeznaczenie środków niezbędnych do przeprowadzenia remontu i
utrzymania jako czynny Parowozu Pm36 2 "Piękna Helena".



Niżej podpisany/a:
Karol Marek-Piestrak
Miłośnicy Kolei, Modelarze, Użytkownicy Forum Kolejowo-Modelarskiego
01-164 Warszawa
[link widoczny dla zalogowanych]


O historii i unikalności tego parowozu można poczytać tu:
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Bobby
strzelec
strzelec


Dołączył: 12 Lis 2007
Posty: 1870
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 2/5
Skąd: Sieradz

PostWysłany: Wto 14:36, 08 Maj 2012    Temat postu:

Ode mnie już poszło Smile

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
woytek
strzelec
strzelec


Dołączył: 31 Lip 2011
Posty: 172
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Łódż

PostWysłany: Wto 16:14, 08 Maj 2012    Temat postu:

Również się podpisałem.

Pm 36-2,w 2004 roku,gościła w Łodzi,na Dniach Reymonta.Będąc nieskromnym przyznam się,że kilka razy miałem okazje jechać w budce maszynisty na Pm 36-2,w tym raz jako pomocnik"palacz",na rozkładowym pociągu Wolsztyn-Poznań.

Byłoby świetnie,gdyby ów parowóz,był dalej sprawny.

Jako ciekawostke podam,że parowóz Pm 36-1,który został wyróżniony w 1937 roku,na wystawie w Paryżu w marcu 1939 r,został przydzielony do Parowozowni Kutno i do końca sierpnia 39 r,prowadził na odcinku Kutno-Zbąszyń,międzynarodowy pociąg(nazywany przez maszynistów z Kutna "luks")Warszawa-Berlin-Paris-Calais-Ostende.

Jeden z mieszkańców Kutna,wspominał:Ostatni raz widziałem"peema"30 sierpnia 1939.Odjeżdżał w stronę granicy.Potem był wrzesień 1939 roku.(Źródło miesięcznik Świat Kolei 6/2001).


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Berjer



Dołączył: 02 Mar 2008
Posty: 167
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Pon 10:40, 14 Maj 2012    Temat postu:

Podpisałem i zamieściłem również na forum warszawskim. Zasługuje na poparcie.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Strzelcy Kaniowscy - Forum Strona Główna -> Historia Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
gGreen v1.3 // Theme created by Sopel & Programosy
Regulamin